tag:blogger.com,1999:blog-87730320229505878482024-03-08T03:02:07.531-08:00CIRI - CIRI PELAJARELEMEN-ELEMEN BESTARIMUHAMMADhttp://www.blogger.com/profile/05118653390658004568noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8773032022950587848.post-57446911938477815062009-07-07T21:16:00.000-07:002009-07-08T19:36:15.016-07:00ELEMEN-ELEMEN BESTARI<p><br /><span style="color:#ff0000;">1. CIRI-CIRI PELAJAR<br /><br /></span><br />GAYA PEMBELAJARAN VAK DAN DUNN & DUNN.<br /><br />1. Terangkan apakah yang dimaksudkan dengan gaya pembelajaran ?<br /><br /> Gaya pembelajaran ialah minat atau pola terpilih yang mendorong seseorang apabila memproses maklumat baru atau pengalaman.<br /><br />2. Nyatakan dua model gaya pembelajaran?<br /><br />· Model Dunn dan Dunn<br />· Model VAK<br /><br />3. Terangkan secara ringkas model Dunn dan Dunn<br /><br />` Model Dunn dan Dunn menyatakan gaya pembelajaran seseorang pelajar bergantung kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima stimulus berikut:<br /><br />· Alam sekitar: Bunyi, Cahaya, Suhu, Pola (contoh: susunan kelas)<br />· Emosi: Motivasi, ketabahan (jangka masa belajar), tanggungjawab (dengan atau tanpa bimbingan guru), struktur (contoh: suka ikut jadual waktu).<br />· Sosiologi: sendiri, pasangan, rakan sebaya, pasukan, guru, pelbagai cara.<br />· Fizikal: Persepsi (belajar melalui pengalaman/benda maujud), makan, waktu, gerakan.<br />· Psikologi: global atau analitik (menyeluruh/ikut urutan), otak kiri/kanan (kanan- suka belajar secara keseluruhan, mencipta), Impulsif atau reflektif (impulsive- bertindak secara spontan, reflektif- berfikir sebelum bertindak)<br /><br />4. Terangkan secara ringkas model VAK.<br /><br />· Visual: belajar lebih baik dengan melihat sesuatu.<br />· Audio: belajar lebih baik dengan mendengar.<br />· Kinestetik: belajar lebih baik melalui pengalaman dan penglibatan secara fizikal/ hands-on.<br /><br /><br /><br /><br /><br />KECERDASAN PELBAGAI<br /><br />Apakah itu Kecerdasan Pelbagai?<br /><br />Kecerdasan pelbagai adalah suatu teori oleh Howard gardner (1983) bahawa manusia ada pelbagai jenis kecerdasan.<br /><br />Namakan dan nyatakan secara ringkas ciri-ciri setiap jenis Kecerdasan Pelbagai<br /><br />· Verbal Linguistik – berkaitan dengan penggunaan + penguasaan bahasa<br />· Logik Matematik – berkaitan dengan pengiraan/penaakulan<br />· Visual-ruang - berkaitan dengan ruang + visualisasi<br />· Kinestetik - berkaitan dengan pergerakan badan<br />· Muzik - berkaitan dengan ritma dan melodi<br />· Interpersonal - berkaitan dengan interaksi dan hubungan dengan orang<br /> lain<br />· Intrapersonal - berkaitan dengan memahami diri secara lebih dalam<br /> dengan mengaitkan apa yang dipelajari dengan diri<br /> sendiri.<br />· Naturalis - berkaitan dengan kebolehan menggunakan bahan alam<br /> semula jadi untuk mengkaji masalah dan penyelesaiannya.<br /><br /> 3. Bagaimana mengenalpasti kekuatan Kecerdasan Pelbagai seseorang pelajar?<br /><br />· Pemerhatian tingkah laku murid semasa belajar<br />· Aktiviti murid semasa lapang<br />· Laporan prestasi murid<br />· Profil Kecerdasan Murid<br />· Soal selidik/ Checklist (Multiple Intelligence Checklist for Adults- <br /> MICA)<br /><br /><br />KOMPETENSI KECERDASAN EMOSI (EIC: EMOTIONAL INTELLIGENCE COMPETENCY)<br /><br />1. Apakah itu EIC?<br /><br /> Emosi: perasaan; Kecerdasan Emosi: kesedaran tentang emosi diri dan orang lain. Kompetensi kecerdasan emosi (EIC): Kebolehan menguruskan emosi sendiri dan orang lain untuk menghasilkan hubungan yang positif.<br /><br />2. Lengkapkan pernyataan yang berikut:<br /><br /><br />EIC: menentukan cara kita menguruskan diri – Kompetensi Peribadi<br /> Kesedaran kendiri (sedar tentang perasaan diri)<br /> Pengurusan kendiri (kebolehan menguruskan perasaan)<br /> Motivasi kendiri (perasaan yang mendorong kendiri)<br /><br /> Menentukan cara kita menguruskan hubungan dengan orang lain – Kompetensi Sosial<br />Kesedaran sosial – empati (memahami dan mengurus mengikut perasaan orang lain)<br />Kemahiran sosial (kemahiran menghasilkan respon yang diharapkan daripada orang lain)<br /><br /><br /> </p>MUHAMMADhttp://www.blogger.com/profile/05118653390658004568noreply@blogger.com0